søndag 4. januar 2015

Desember 2014
 
Lørdag 06/11/2014
E –skift, formiddag 

Natriumhypokloritt blir tilsatt i kjølevannet på SS3. Da for å drepe bakteriene og hindre groing i røret (fjerner alger). Dette gjøres kun et par ganger i uka. Grunnen til at de ikke gjør dette oftere, er at bakteriene kan opparbeide/ bygge opp immunforsvar mot natriumhypokloritt, og bli motstandsdyktige.  

Lavtrykkskondensatoren (LT. KOND)
Det er her halvparten av salpetersyren blir produsert, bare i svakere form. Består av en mangerørs-varmeveksler og en utskiller. Nitrose fra matvannsforvarmer (ECOnomeiseren) kommer inn i varmeveksleren der kjølevann vil kjøle ned nitrosen. Da vil fuktigheten i nitrosen kondensere. Vannet vil reagere kjemisk med nitrosegassen og danne svak salpetersyre (ca. 50%). Omtales også som kondensat på oversiktsbildet. I utskiller fordeles salpetersyren til tank, mens nitrosegassen fortsetter videre til nitrosekompressor. Først må den gjennom en dråpefanger slik at all væske i nitrosen skilles ut. Komprimert nitrosegass fraktes videre til høytrykkskondensator (HT. KOND). Her går nitrosen gjennom en siste utskilling av vann før neste stasjon som er absorbsjonstårnet/ kolonne. Vi vil ha minst mulig væske i kolonnen.


Kolonne/ absorbsjonstårn
Nitrosegass reagerer med prosessvann og danner salpetersyre (HNO3). Syreproduksjonen i kolonnen fungerer på samme på som i LT.KOND.
 

Torsdag 11/12/2014
C – skiftet, ettermiddag 

Ettersom ammoniakkfabrikken (N2) ikke er i drift pga. vedlikeholdsarbeid, henter SSO ammoniakk fra ammoniakktanken på TT (Tank Terminalen). Den inneholder en del vann som skal hindre korrosjon. Vannmengden avhenger av hvem som leverer ammoniakken. Temperaturen på ammoniakken som går inn i avdriveren på SS2, endrer seg i forhold til denne vannmengden.

Jo høyere temperatur, jo mer vann er det. Ettersom vann (100oC ved 1 atm) har høyere kokepunkt enn ammoniakk (-33oC) ved 1 atm) vil ammoniakken fordamper, mens vannet forblir flytende og samles opp i bunnen av avdriveren. Vannet må vi drenere ut. Da gjør vi noe som de kaller «å ta avdriveren».  
I avdriveren skjer fordamping av flytende ammoniakk som ikke ble fordampet i ammoniakkfordamperen. Her sender de inn damp slik at det skal oppstå en varmeoverføring mellom ammoniakken og dampen. Ammoniakken blir varmet opp og fordamper. På denne måten skilles ut vann, olje og annen slam og urenheter i ammoniakken. Dette blir drenert ut av avdriveren ved manuell regulering.  

Utførelse: Jeg var utførende med en prosessoperatør fra skiftet som veileder. En annen fulgte med fra kontrollrommet om alt gikk som det skulle.  

Først stenges innløpet for kald ammoniakk fra ammoniakkfordamperen. Deretter åpnes to nålventiler og en kik for drenering ut av avdriveren. Disse reguleres i følgende rekkefølge: stenge kikkran à stenge nålventil 2 à åpne kikkran for å slippe ut rester som ligger i røret à stenge kikkran à stenge nålventil 1
 

Da var vi ferdig med drenering, og vi kan åpne for innstrømning av kald ammoniakk. Her gjelder det å bruke sansene og ikke åpne ventilen for fort. Slipper vi inn for mye kald ammoniakk i en varm avdriver, vil det oppstå et temperatursjokk som gjør at det fordamper store mengder ammoniakkgass. Det slår ut på blandeforholdet i ammoniakk/ luft som igjen kan føre til at hele fabrikken tripper ut, altså stoppe. Tommelfingerregel: drei en halv av en kvart tørn på ventilen. Det er viktig å kjenne etter og følge med på nivået av ammoniakk i avdriveren. Ettersom ammoniakken er kald, bruker vi hendene til å søke etter det kalde området på avdriveren. 
 

Torsdag – lørdag
Dato: 18. - 20. desember

Å anrikke ammoniakk-kuletankene på Dokka/ Multitappanlegget vil si å få vann til å absorbere ammoniakkgass for å lage ammoniakkvann, også kjent som salmiakk. Kundene får levert salmiakken med en styrke av ammoniakk på 28%.  

Doser «hypo» til SS3. Pådrags doseringspumpe = 100%. Husk å legge inn i PIMS (dvs. registrering av gjennomført dosering på data).  

Rengjøre kjelesystemet for groing. Da blåser vi kjelepakke på SS2 ved å slippe ut trykk i rørsystemet som tar med seg blant annet slam ut til kloakk.  

I oljesystemet til kompressortoget på SS3, finnes det en oljeakkumulator.

Den er en beholder med nitrogen som skal stabilisere oljetrykket. For lavt trykk, kan føre til at kompressortoget tripper ut (et internt sikkerhetssystem). Vi kan se på TFS-en at oljen kan gå både ut og inn av oljeakkumulatoren. Altså, gå to retninger for å regulere trykket i oljen. En tilbakeslagsventil skal hindre at oljen fra akkumulatoren strømmer i feil retning.
 

Vannet i nitrosen kondenserer ved 100oC ved atmosfærisk trykk. Dermed må nitrosen gå gjennom fire varmevekselere for å kjøles ned. Fra brenner B er temperaturen rundt 572oC.  

 
Tirsdag 30/12/2014
C-skiftet, formiddag
 
Utbytting av to håndventiler på SS2

Dreneringsventilene til avdriveren på SS2 byttes ut grunnet lekkasje i ventilene.
 
Forarbeid
Skrive arbeidstillatelse for kaldt arbeid (AET). Det innebærer å sikre at alt av utstyr og diverse andre kriterer er oppfylt før arbeidet kan starte. I tillegg vurderer både utsteder og utførende alle risikoforhold og eventuelle sikkerhetspålegg.

Ved arbeid på utstyr hvor det befinner seg et farlig medie (her: ammoniakk) skal det fylles ut en SJA og en PSJA. Det ble i tillegg benyttet pusteluft (Beredskapsflaske er plassert utenfor kontrollrommet og inneholder pusteluft)
  
HMS

Under demontering av ventilene vil små (i verste tilfelle store) mengder ammoniakkgass lekke ut. Dermed er det høyst nødvendig med gassmaske og tettsittende vernebriller, i tillegg til vanlig, obligatorisk verneutstyr. Da for å beskytte øynene mot svie.
 
Kompetansemål
  • Tolke og forklare arbeidsoppgaver
  • Forklare gangen i en arbeidsoppgave fra idè til sluttprodukt
  • Fylle ut aktuelle rapporter og skjemaer i forhold til arbeidsoppgaver
  • demontere og montere maskinelementer og utstyr som er relevant for arbeidsoppgaver
  • Foreta risikovurderinger i forhold til helse, miljø og sikkerhet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar