fredag 27. februar 2015

Kompressorer
Felles for stempel- og rotasjonskompressoren er virkemåten (fortrengningsprinsippet). Turbokompressoren tar utgangspunkt i det dynamiske prinsippet. Gassen blir utsatt for en hurtig/ kraftig fartsøkning når den passerer et løpehjul, for så å bremses opp av en diffusor.

 
Stempelkompressor
Den tekniske konstruksjonen til en dobbeltvirkende stempelkompressor består av en elektromotor, et svinghjul og en stempelstang.

Som navnet tilsier, utfører kompressoren to operasjoner i èn – komprimerer og innsuging av friskgass. Når stempelet blir skjøvet mot sylinderkaret vil gassen komprimeres. Samtidig oppstår det undertrykk på baksiden av stempelet. Dette danner et sug som driver ny gass inn gjennom en sugeventil. I det stempelet trekkes tilbake, vil den nye gassen komprimeres, mens innsugingen vil skje på motsatt side av stempelet. Kjølekammer er nødvendig ettersom gassen blir varmet opp ved komprimering. Denne kompresjonsmetoden gir både høyt trykk og mye mengde.

 Forholdet mellom trykkgassen og friskgassen – komprimeringsforholdet – er gitt ved p2/p1 som ligger i gjennomsnitt på 4 for hvert trinn. Ved flertrinnskompresjon kan trykket i gassen firedobles for hvert trinn. Gassen ledes gjennom flere mellomkjølere avhengig av antall trinn.
 


Skruekompressor
 
Hovedelementet er et par skruerotorer som roterer i et flettemønster. Gassen stiger inn i kompressoren og slukes i gripetaket mellom rotorbladene. Gassen komprimeres og ledes samtidig mot, og etter hvert ut på trykksiden.
 
 



Prinsippet for skruekompressorer (3D animasjon) - https://www.youtube.com/watch?v=stjvbAO_6JQ

 
Turbokompressor (sentrifugalkompressor)
Likhet med sentrifugalpumper, arbeider turbokompressorer etter det dynamiske prinsippet. Kinetisk energi omdannes til statisk trykkenergi som igjen danner et statisk trykk. Turboen i en bilmotor er en type turbokompressor.  

Vi skiller mellom radial- og aksialkompressorer avhengig av utformingen på løpehjulet.


Radialkompressorer leverer middels store gassmengder. Dette kan økes betraktelig med flertrinns turbokompressorer med radialløpehjul. Kompresjonsforløpet går følgende: Gassen kommer inn sugestussen. Løpehjulet drar med seg gassen rundt og hastigheten på øker.  Gassen strømmer deretter ut av løpehjulet, inn i diffusoren og til slutt i et spiralformet samlerør hvor hastigheten blir drastisk redusert og komprimert.
 


Innsiden av kompressorhuset (statoren)
Aksialkompressorer har en kapasitet på 1 000 000 m3/ h og benyttes ved komprimering av luft til jetmotorer eller naturgass. Løpehjulet er en sylindrisk eller konisk aksel, dekket av ledeskovler (se bilde 1). Kompressorhuset (statoren) har i tillegg fastmonterte ledeskovler oppetter veggene (se bilde 2). Skovlene inne i huset står i en bestemt stilling slik at ledeskovlene på løpehjulet, viker unna og plasserer seg i mellomrommet til statorbladene. Gassen strømmer i lengderetningen av akselen og samtidig komprimeres.
Aksialt løpehjul med ledeskovler














Kilder:

·         Eckhard Ignatowitz – Transportmidler for gasser Sidetall: 58-61

-          Stempelkompressor

-          Roterende fortengerkompressor

-          turbokompressor


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar