mandag 5. januar 2015

Hei!
I dette innlegget forteller jeg litt om de første dagene mine på Yara Porsgrunn.
Før det første møtet med bedriften blir du bedt om å fullføre og bestå et interaktivt sikkerhetskurs som omhandler HMS på Ammoniakkfabrikken, Salpetersyrefabrikken, Fullgjødsel- og kalksalpeterfabrikken og Skipsområdet. Til slutt må du gjennomføre en generell sikkerhetsklarering. Da kan du motta ditt adgangskort på Yara Porsgrunn. Hensikten er blant annet å ivareta sikkerheten på arbeidsplassen.

Torsdag 04/09/2014 - første arbeidsdag på Yara Porsgrunn
Denne dagen ble brukt til å gi diverse informasjon, bekledning og verneutstyr, samt å bli kjent med anleggene på Yara.  Jeg ble møtt av Rolf Lambrechts som ledet meg til bygg 18 hvor jeg fikk en del informasjon.
 
Diana (dagtidsoperatør) fulgte meg resten av dagen. Diana skaffet meg alt av nødvendig verneutstyr: heldekkende flammehemmende bomullstøy, gassmaske, vernebriller, hansker, hjelm med skjerm og hørselvern, vernesko. Utstyret som er nevnt skal tas med hver gang du skal ut i spesial områder. Det er hengt opp blå påbudtskilter om hvilket utstyr du skal benytte på de aktuelle stede.
 
Jeg skrev under en ansettelseskontrakt mellom Yara Norge AS og Emilie Naphaug (altså, meg) som er gyldig i fire år - like lenge som læretiden min på Yara Porsgrunn.

Etter lunsj kikket/ studerte vi et oversiktsbilde av salpetersyrefabrikk 3 (SS3) der jeg ble forklart hovedprosessen til SS3: Hvordan salpetersyre blir produsert. Like etterpå ble jeg tatt med på en omvisning i Salpetersyreområdet (SSO) der vi var innom alle tre salpetersyrefabrikkene. Dette var spennende og interessant å se det Diana snakket om, i praksis.
Omvisningen gikk videre til DVL-området (Damp, Vann og Luft-området). Etterpå tok vi en liten biltur gjennom Tankterminalen (TT), CO2- området og forbi Salpetersyre tankene 1 og 2.
Dette gav meg en bedre forståelse og en idè om hvilken arbeidsplass jeg skal jobbe på de neste fire årene.

 
 Fredag 05/09/2014 

I dag fikk jeg møte og bli kjent med C-skiftet.
 
Dagen startet med en kontrollrunde i SS3. Dette innebar å blant annet se etter lekkasjer, sorte flekker på platinanettet i brennerne, kontrollere temperaturer og trykk, høre etter ulyder i maskinene og å ta syreprøver (her var det spesielt viktig å bruke gummihansker og skjerm). Dette fikk jeg være med på og observere.
Det ble en kort omvisning i SSO og Skips- og kaiområdet, før lunsj.
 
Jeg ble med flere av folkene på skiftet ut når det skulle planlegges en del ombygging på Yara.

 I tillegg tok prosessfagoperatør meg med til BilFinger på en kort omvisning der.
Dagen i dag ble Varierende, annerledes og spennende.  
 
 
Fredag 12/09/2014
Første møte med E-skiftet og skiftleder.
 
Kontrollrunde på SS0 med en av lærlingene på skiftet. Som regel er det lange perioder/ stunder der alt av maskiner og prosessen generelt fungerer slik det skal. Da benytter jeg muligheten til å kikke på Tekniske FlytSkjemaer (TFS) og å lære begreper og symboler knyttet til dette. Dette gjorde jeg sammen med tre andre lærlinger på skiftet. Mot slutten av arbeidsdagen satt jeg og øvde til matteprøve.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar